کد خبر: 8940
اتاق خبر 24 گزارش می‌دهد

مبدعان واژه "اسلام رحمانی" را بشناسیم

جریانی خاص تلاش می‌کند تا با معرفی چهره تحریف شده از اسلام ناب محمدی آن را در مقابل اسلام رحمانی به عنوان یک الگوی غلط و نامتعارف قرار دهد که در این مقطع لازم است ضمن توجه جدی به هشدارهای رهبر معظم انقلاب در اینباره، حق و باطل در گفته‌های متخصصین امر باز تعریف و شناخته شود تا فرصت هر گونه ضربه زدن و ایجاد انحراف از دشمنان سلب شود.
به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24

رهبر معظم انقلاب اسلامی 20 تیرماه 1394 در دیدار جمعی از دانشجویان در بخشی از سخنان خود به انحرافی بودن واژه "اسلام رحمانی" اشاره کردند:
 

*گاهی یک شعارهایی داده می‌شود، شعارهای به‌ظاهر اسلامی که باطناً اسلامی نیست؛ از جمله‌ی چیزهایی که اخیراً خیلی رایج شده و انسان می‌شنود در نوشته‌ها و در گفته‌ها، «اسلام رحمانی» [است]؛ خب، کلمه‌ی قشنگی است، هم اسلامش قشنگ است، هم رحمانی‌اش قشنگ است؛ امّا یعنی چه؟ تعریف اسلام رحمانی چیست؟ خب، خدای متعال، هم رحمان و رحیم است، هم «اشدّالمعاقبین» است؛ هم دارای بهشت است، هم دارای جهنّم است. خدای متعال، مؤمنین و غیر مؤمنین را یک‌جور به حساب نیاورده؛ اَفَمَن کانَ مُؤمِنًا کَمَن کانَ فاسِقًا لا یَستَوون.(۷) اسلام رحمانی که گفته میشود، قضاوتش در مورد مؤمن، در مورد غیر مؤمن، در مورد کافر، در مورد دشمن، در مورد کافرِ غیر دشمن چیست؟ همین‌طور پرتاب کردن یک کلمه بدون عمق‌یابی، کاری است غلط و احیاناً گمراه‌کننده. بعضی‌ها که در حرفها و نوشتجات و اظهارات این تعبیر «اسلام رحمانی» را به کار میبرند، انسان مشاهده میکند و خوب احساس میکند که این اسلام رحمانی یک کلیدواژه‌ای است برای معارف نشئت‌گرفته‌ی از لیبرالیسم، یعنی آن چیزی که در غرب به آن لیبرالیسم گفته میشود. (متن کامل خبر)

* البتّه تعبیر لیبرالیسم و عنوان لیبرالیسم برای تمدّن غربی و فرهنگ غربی و ایدئولوژی غربی هم تعبیر غلطی است؛ چون واقعاً آنها نه لیبرالند، نه اعتقاد به لیبرالیسم به معنای واقعی کلمه دارند؛ ولی خب حالا یک اصطلاحی است لیبرالیسم. اگر اسلام رحمانی اشاره‌ی به این است، این، نه اسلام است، نه رحمانی است؛ مطلقا. تفکّر لیبرالیستی از تفکّر اروپای قرن هجدهم و نوزدهم -یعنی زیربنای فکری اومانیستی که نفی معنویّت و خدا و مانند اینها است- سرچشمه میگیرد.(متن کامل خبر)

* اگر معنای اسلام رحمانی این است که ما با دشمنانی که علیه اسلام، علیه ایران، علیه ملّت ایران، علیه پیشرفت ایران دارند تلاش میکنند و از هیچ کوششی فروگذار نمیکنند، بایستی با چهره‌ی محبّت‌آمیز، با دل صاف و پاک برخورد کنیم، نه، این اسلام نیست. این‌جور معارفِ من‌درآوردیِ خودساخته را من توصیه نمیکنم، امّا به معارف واقعی اسلامی توصیه میکنم".(متن کامل خبر)

در چند دهه اخیر در ایران، اسلام با پسوندهای مختلفی از جمله اسلام رحمانی قرائت شده است که البته آنچه برخی در صدد القا و تعریف آن هستند ظاهری جذاب اما باطنی منفی و تیره با خاصیت دفع کننده نسبت به اسلام را دارست و ضدیت کامل با اسلام واقعی را در خود گنجانده است.

حجت‌الاسلام رهدار رئیس مؤسسه فتوح اندیشه دراینباره می‌گوید: "خاطرم می‌آید که اوایل دهه هفتاد حدود سال 71 و زمانی که شهید آوینی در قید حیات بودند در میزگردی در لندن حضور داشتند که موضوعش مباحث معناگرایی و معنویت در ایران بود یکی از شرکت‌کنندگان آن میزگرد -که الان اسمش را فراموش کرده‌ام- مطرح کرده بود که ما باید در ایران پروژه حافظ‌پژوهی راه بیاندازیم و آن را مدیریت کنیم، سپس تحلیلی هم ارائه داده بود که ما به بهانه حافظ‌پژوهی می‌توانیم حرف‌هایی از جنس می و ساقی و خال و ابرو بزنیم و درست است که اینها در ادبیات عرفانی ایرانی ـ‌ اسلامی معنای خاص خود را دارد اما اگر بتوانیم این ادبیات را بدین سطح تنزل دهیم و آن را عمومی کنیم، یعنی ژورنالیسم بسازیم و یک لایه وسیع از افرادی را که متخصص نیستند هم با معنی مبتذلی از این واژه مواجه کنیم و آنها را در دام بیندازیم، موفق شده‌ایم! یعنی به نام معنویت و عرفان از همین خُم، خَم و می و ساقی کار را آغاز کنند و بعد تحلیل‌های خود را ارائه دهند."

عبدالکریم سروش از همان دهه هفتاد یکی از شخصیت‌هایی که مفصل و گسترده سلسله جلسات حافظ‌شناختی را در تهران راه انداخت، عبدالکریم سروش بود که در همان سال‌ها شب‌های ماه رمضان حلقه بحث‌ حافظ شناسی را آغاز کرد و بعد از آن هم به مولوی‌پژوهی روی آورد و مقالات و مباحثش در قالب کتاب هم منتشر شد.

همچنین در دهه هفتاد سلسله جلسات حافظ‌شناسی را با هدف تنزل دادن ادبیات عرفانی ایرانی ـ اسلامی به می و ساقی راه‌اندازی شد.

عبدالکریم سروش یکی از استدلال‌هایش در کتاب «صراط‌های مستقیم» این بود که خداوند هادی است بنابراین باید همه ادیان درست باشند و اگر اینطور نباشد،‌ هدایت خدا زیر سؤال می‌رود، در حالی که این تنها بخشی از دین اسلام و هادی بودن یکی از صفات خداست.

سروش تنها هدفش از بیان التقاطی افکار خود این بود که دین را ابزار پیشرفت افکار انحرافی قرار دهد و سال‌ها با طرح نظریه‌ها‌ی گوناگونی همانند " قبض و بسط تئوریک شریعت"، " ذاتی و عرضی دین"، " تفسیر ویژه از خاتمیت"، " پلورالیسم دینی"،" سکولاریسم"، " تفسیر تجربی از وحی" و " خطا پذیری قرآن کریم" اسلام را به گونه ای معرفی کرد که با هیچ یک از اصول اسلام سازگاری نداشت.

سروش منکر وحی و انقطاع ولایت بعد از شخص حضرت رسول و دارای نظریات انحرافی بود.

وی وحی را الهام و یک تجربه شخصی می دانست و عقیده داشت: این همان تجربه ای است که شاعران و عارفان دارند؛ هر چند پیامبر این را در سطح بالاتری تجربه می کنند.

سروش ولایت را منحصر در شخص نبی اکرم معرفی می کرد و مدعی می شد: با رفتن او ولایت نیز خاتمه می یابد، او خاتمه نبوت و خاتم ولایت بود، ولایت پیامبر بعد از او به کسی منتقل نشده است.

وی اسلام را دینی سکولار تعریف کرده و درباره نقش روحانیت در اسلام مدعی شد: "هیچ کس نمی تواند در اسلام به نام روحانیت بین مردم و خدا واسطه باشد و کسی به اسم روحانی نمی تواند به عنوان شرط صحت عمل انسان (مسلمان) باشد."

امثال این نظریه‌پردازان برای عاری کردن اسلام از هرگونه خشونت و شدادت، مؤلفه استکبارستیزی و مبارزه علیه زورگویان را از شعائر اسلامی حذف می‌کنند اسلام رحمانی به استقلال نهاد دین از سیاست، یعنی دولت و استقلال دولت از نهاد دین قائل شده است." که این در اصول ده‌گانه اسلام رحمانی محسن کدیور تعریف شده است.

محسن کدیور که در دوران اصلاحات، در روزنامه‌های زنجیره‌ای به نوشتن مقالات تشکیکی علیه مبانی و متون فقهی می‌پرداخت و پس از افروخته شدن آتش فتنه 88، به خارج از کشور گریخت و به قوای رسانه‌ای خارج نشین ملحق شد.

وی پس از فتنه 88، در نظرات خودب ه هجمه پراکنی علیه ولایت فقیه پرداخت و آن را در تضاد با مردم سالاری معرفی کرد.

کدیور در رونمایی از اسلام من‌درآوردی خود به نام اسلام رحمانی که در سخنرانی نیمه شعبان در مرکز فرهنگی اسلامی ایرانیان اوکلند، شمال کالیفرنیا، 2 مرداد 1389 انجام داد: می‌گوید: «اسلام رحمانی، لائیسیته مدل فرانسوی را - که به دینداران در حوزه عمومی اجازه استفاده از ظواهر دینی‌شان را نمی‌دهد - غیرعادلانه می‌داند. نوعی سکولاریسم عینی معتدل - نزدیک به تجربه آمریکا- امری قابل دفاع است و اسلام رحمانی با چنین سکولاریسمی مشکلی ندارد».

 

کدیور

 

کدیور

 

کدیور

 

"محسن کدیور" و "عبدالکریم سروش" از جمله افرادی بودند که پس از فتنه 88 در رویکردی فرصت طلبانه، خود را اتاق فکر جنبش سبز نامیدند و پس از اغوا شدن توسط جریان‌ روشنفکرنما خود را دگراندیش نامیدند و به استخدام رسانه ها و سرویس‌های جاسوسی بیگانه درآمدند.

حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند، قائم مقام و عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در اینباره می گوید: "اسلام یک قرائت بیشتر ندارد و آن هم قرائتی است که توسط پیامبر اسلام (ص) و پس از ایشان توسط علمای دین در طول دوران غیبت بیان شد. دین اسلام دین رحمت و غضب توأمان است، احساس، تفکر و تعقل، رأفت و مهربانی و در عین حال غلظت و شدت در دین وجود دارد و اگر اینطور نبود طبیعتاً دین ناقصی بود.اسلام رحمانی هم پیشفرض غلطی است چرا که به نظر می‌رسد این اسلام در برابر اسلام مبارزه طلب یا به اصلاح غربی‌ها اسلام خشونت‌طلب است! غرب می‌خواهد بگوید که اسلام یک قرائت دیگری هم دارد که مسلمانان را به جنگ و درگیری و نزاع همیشگی می‌کشاند و نقطه مقابلش اسلام رحمانی ، دین رحمت و رأفت است و به دنبال درگیری و ستیز نیست."

حجت‌الاسلام سید سجاد ایزدهی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هم عقیده دارد: "نظامات غربی تلاش دارند ارزش‌های انقلابی، باورها، بحث ایثار و شهادت و امر به معروف و نهی از منکر در کشور ما کمرنگ شود تا دیگر هیچ قدرتی برای مقابله با نظام جهانی نداشته باشیم. در سال‌های اخیر بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای با رویکرد سیاسی به سمت ارزش‌های دینی و معنوی، ساختار خانواده و باورهای مذهبی مردم رفتند تا آنها را دچار شک و شبهه یا تشکیک در اصل توحید، پیامبری و معنویت‌گرایی کنند و مردم را به سمت مصلحت‌گرایی و دغدغه مندی دنیا در برابر آرمان خواهی نسل جوان سوق دهند."

بر این اساس پر واضح است جریانی خاص تلاش می‌کند تا با معرفی چهره تحریف شده از اسلام ناب محمدی آن را در مقابل اسلام رحمانی به عنوان یک الگوی غلط و نامتعارف قرار دهد که در این مقطع لازم است ضمن توجه جدی به هشدارهای رهبر معظم انقلاب در اینباره، حق و باطل در گفته‌های متخصصین امر باز تعریف و شناخته شود تا فرصت هر گونه ضربه زدن و ایجاد انحراف از دشمنان سلب شود.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.