کد خبر: 178297

نقش مافیای موسیقی در سیاستگذاری

محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی با حضور در خبرگزاری فارس در گفتگویی تفصیلی به سوالات خبرنگار موسیقی درباره افشاگری او درباره مافیای موسیقی پاسخ داد.
اتاق خبر 24

محمد معتمدی زادهٔ ۲ مهر ۱۳۵۷، خواننده ایرانی است. او دانش‌آموخته رشته کارگردانی است. معلم آواز او حمیدرضا نوربخش بوده‌ است. او فراگیری آواز و همچنین ساز نِی را به صورت خودآموز از سنین نوجوانی آغاز کرد. از سال ۱۳۷۶ شروع به فراگیری شیوه آواز نزد حمیدرضا نوربخش کرد. او همچنین به سبب علاقه‌ای که به مکتب آواز اصفهان داشت، همزمان به تمرین و الگوبرداری از آواز اساتیدی چون تاج اصفهانی و ادیب خوانساری پرداخت و در این مسیر از راهنمایی استادانی چون مرحوم دکتر حسین عمومی و علی‌اصغر شاه‌زیدی استفاده کرد. او تاکنون با گروه‌های متعددی فعالیت داشته که از جمله آنها می‌توان به گروه خورشید (مجید درخشانی)، همنوازان شیدا (محمدرضا لطفی)، ارکستر ملی ایران (فرهاد فخرالدینی)، هم آوایان (حسین علیزاده) و گروه ادیب (که خود وی پایه‌گذار آن است) اشاره کرد.

 

معتمدی در سال ۲۰۱۳ میلادی از سوی رادیو دولتی فرانسه به عنوان خواننده برگزیده سال انتخاب شد و جایزه فرانس موزیک ۲۰۱۳ را دریافت کرد.

 

در آخرین برنامهٔ ارکستر به همراه آقای فخرالدینی، «سیدمحمد معتمدی» به عنوان خواننده حضور داشت و حالا بار دیگر او در این برنامه قطعاتی را اجرا کرد و با همراهی «سالار عقیلی» خوانندهٔ اولین اجرای ارکستر به مدت سه شب شد. او هر سه اجرای خود را به ۱۷۵ شهید غواص تقدیم کرد و دلیلش را ارادت همیشگی‌اش به شهیدان دانست. ایفای نقش در اپرای مولوی، اپرای حافظ، اپرای عاشورا، اپرای سعدی و اپرای خیام از جمله مهم‌ترین آثار محمد معتمدی است. وی در هر چهار اپرای مولوی، حافظ، سعدی و خیام ایفاگر کارکتر اصلی داستان و نقشِ اول بوده است.

 

صحنهٔ دیدار شمس و مولانا از اپرای مولوی، که در آن محمد معتمدی در نقش مولوی و همایون شجریان در نقش شمس به هنر نمایی می‌پردازند، از جمله موفق‌ترین سکانس‌های این اپرای عروسکی است که با استقبال چشم‌گیر هنردوستان مواجه شد.

 

رزومه محمد معتمدی و فعالیت‌های این خواننده بیش از این ستور بوده و در این مقال نمی‌گنجد لیکن بهانه ما برای گفتگوی تفصیلی با این هنرمند جنجالی بیش از همه، به مساله پیگیری جدی وی برای مبارزه و براندازی مافیا در موسیقی بازمی‌گردد. حدود ۳ سال از اولین باری که معتمدی از واژه مافیای موسیقی استفاده کرد می‌گذرد و روز به روز بر منظورش که فردی خاص در مارکت موسیقی است بیشتر تاکید و اشاره دارد. او در این راه به گفته خود، هزینه هم داده است که شامل تعداد بسیار زیادی از کنسرت‌هایش بوده که اهرم‌هایی که از پیگیری‌های مافیایی او دل خوشی ندارند، با فشار، حکم به تعطیلی کنسرت‌هایش داده‌اند. با محوریت همین موضوع مافیای موسیقی که محمد معتمدی او را به اصطلاح «سلطان کنسرت» می‌نامد گفتگویی مفصل انجام داده‌ایم که در ادامه بخشی از آن را می‌خوانید:

 

آیا صرف فروش بلیت‌های زیاد، شخصی را «سلطان کنسرت» می‌کند؟

پاسخ شما را با یک مثال آغاز می‌کنم. آیا صرف فروش سکه زیاد یک نفر را سلطان سکه می‌کند یا خیر؟  شخصی به صورت فزاینده انحصار را در یک بازار به دست می‌گیرد، مسئله اقتصادی آن فرد به کنار اما خواهی نخواهی آن شخص رول و نقش فرهنگی خاصی را هم برای جامعه به عهده می‌گیرد زیرا در سیاست‌گذاری فرهنگی جامعه اثر می‌گذارد. در حالیکه سیاست‌گذاری‌ها باید در راستای منافع فرهنگی یک ملت باشد. ما هم که بحث مافیای موسیقی را مطرح می‌کنیم سلامت حوزه موسیقی را خواستار هستیم به این دلیل که موسیقی به زعم بنده تاثیرگذارترین حوزه فرهنگی یک جامعه است مادامی که سیگنالی به وسیله موسیقی در ذهن یک جامعه منتقل می‌شود به عمیق‌ترین لایه‌های ذهنی و فرهنگی و شخصیتی یک جامعه نفوذ می‌کند و حک می‌شود.

 

یک جامعه و افراد یک جامعه در کوتاه‌ترین زمان ممکن شبیه آن موسیقی‌هایی می‌شوند که آن‌ها را گوش می‌دهند یعنی جریان یک موسیقی کیفیت و ویژگی خاصی داشته باشد به لحاظ اعتقادی و فرهنگی خواهی نخواهی جامعه شبیه آن موسیقی میشود و این باعث حساسیت این موضوع می‌شود که صرف فروش‌ بلیط مسئله نیست بلکه تبعاتی است آن جریان با فروش بلیط‌ها  ایجاد می‌کند و آن‌ها را از فروشنده بلیط در سایت به سیاست‌گذار فرهنگی تبدیل می‌کند

 

من از شما یک سوال می‌پرسم. شما چند سال است که ایمیل دارید در طول این مدت ۲۰ سالی که شما ایمیل دارید تلگرام دارید و تمام اینها شما محتوایی شامل متن عکس فیلم و غیره را ارسال کرده‌اید و این‌ها یک جایی در یک هارد ذخیره شده و چنانچه اگر می‌خواستید این اطلاعات را خودتان ذخیره کنید باید چند میلیون تومان برای هارد هزینه میکردید حالا این را در نظر بگیرید که به شخص یا اشخاصی این هزینه‌ها را برای میلیون‌ها انسان در جهان متحمل می‌شوند و این اطلاعات را پیش خودشان نگه می‌دارند به این دلیل که امروزه یکی از بیزینس‌های اصلی در حوزه اطلاعات دیتا فروش اطلاعات و استفاده از اطلاعات است.

شرکت‌هایی از قبیل اتومبیل‌سازی، صنایع پزشکی و هر کمپانی را که در نظر بگیرید لازمه‌اش دسترسی به اطلاعات است حتی بسیاری از سرویس‌های اطلاعاتی که متریال اصلی‌شان اطلاعات است از این‌ها استفاده می‌کنند و این اطلاعات خرید و فروش می‌شوند پس اگر این هزینه‌ها را متحمل می‌شوند عاشق ما نیستند بلکه به نوعی برای سود بسیار بیشتری سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این اطلاعات برای سیاست گذاری و در واقع آنالیز رفتارها و عملکرد یک جامعه استفاده می‌شود و این اطلاعات ارزشمند است. اما در حوزه موسیقی کل اطلاعات مخاطبین موسیقی در یک سِرور خاص است که در دست شخصیت‌های حقیقی است. آن دیتاها اطلاعات شخصی محسوب می‌شود و آن سِرور کل اطلاعات‌ها و رفتار کل جامعه هدف موسیقی را می‌تواند آنالیز کند و همان اطلاعات است که می‌تواند این دیتا را آنالیز کرده و برای خود استفاده ببرد و همان فرد حقیقی است که می‌تواند از این سرور برای اهداف خود بهره برده و از آن استفاده کند.

منبع: خبرگزاری فارس

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.