يكشنبه, 1 مهر 1397 :: Sunday, 23 September 2018
کد خبر: 150040

منطقی ترین فیلم ایرانی در آکادمی اسکار

هیئت داوران تا حدود یک ماه دیگر فرصت دارند تا فیلم نماینده ایران را به آکادمی اسکار معرفی کنند. شاید در این میان فیلم های لاتاری، به وقت شام، مغزهای کوچک زنگ زده و تنگه ابوقریب که در ایران نیز مورد اقبال بیشتری قرار گرفتند انتخاب منطقی تری باشند.
منطقی ترین فیلم ایرانی در آکادمی اسکار به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24

جایزه اسکار (Oscars) و یا جوایز آکادمی (Academy Awards)، به مراسم اعطای جوایز سالانه آمریکا که توسط آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک به بهترین آثار صنعت سینما جهان اهدا می‌شود را گویند. مراسم اسکار یکی از شاخص‌ترین مراسم‌های اهدای جوایز در جهان است و هر ساله در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به‌صورت زنده پخش می‌شود.

نخستین مراسم اسکار در ۱۶ می ۱۹۲۹ در ناهاری اختصاصی در هتل روزولت هالیوود با حضور حدود ۲۷۰ تماشاگر برگزار شد. بهای بلیت مراسم بعدی اسکار که در هتل میفر برگزار شد ۵ دلار بود. در این مراسم اسکار، ۱۵ تندیس کوچک به بازیگران، کارگردانان و دیگر عوامل صنعت فیلم سازی آن زمان برای گرامیداشت فعالیتشان طی سالهای ۱۹۲۷-۱۹۲۸ اهدا شد.

امروزه بر اساس قوانین ۲ و ۳ مجموعه قوانین رسمی جوایز آکادمی، یک فیلم باید در سال قبل از آغاز نیمه شب اول ژانویه تا پایان نیمه شب ۳۱ دسامبر در لس آنجلس، کالفرنیا نمایش داده شود تا شرایط شرکت در مراسم اسکار را داشته باشد (به استثنای بهترین فیلم خارجی زبان). برای مثال The Hurt Locker برنده بهترین فیلم سال ۲۰۱۰، در سال ۲۰۰۸ پخش شد ولی واجد شرایط شرکت در اسکار ۲۰۰۹ نبود زیرا نمایش آن در لس آنجلس از نیمه سال ۲۰۰۹ آغاز شد، بنابراین در اسکار ۲۰۱۰ شرکت نمود.

قانون دوم مربوط به مراسم اسکار بیان می‌دارد که فیلم باید حداقل ۴۰ دقیقه بوده و در نسخه ۳۵ یا ۷۰ میلیمتری و یا در فرمت دیجیتالی ۲۴ یا ۴۸ فریم تهیه و وضوح آن نباید کمتر از ۱۷۲ در ۱۲۸۰ باشد.

 

 

ایران و اسکار فیلم های خارجی

در سال های اخیر هر بار که به زمان اعلام برندگان جوایز اسکار نزدیک شده ایم، بحث نماینده سینمای ایران در این جشنواره جهانی نيز مطرح شده است. هر چند که در باب اصل حضور در اسکار  هنوز توافق کامل میان مسؤولان و منتقدان وجود ندارد اما به هر حال همه ساله فیلمی به عنوان نماینده ایران به هیئت انتخاب اسکار معرفی می شود.

جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی هر ساله از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا به فیلم بلندی اعطا می‌شود که خارج از آمریکا و به زبان غیرانگلیسی ساخته شده باشد.

زمانی که اولین مراسم جوایز اسکار در ۱۶ می ۱۹۲۹ برگزار شد، هیچ بخش ویژه‌ای برای تقدیر از بهترین فیلم خارجی وجود نداشت. آکادمی اسکار بین سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۹۵ جایزه‌ای افتخاری را برای بهترین فیلم خارجی اکران شده در آمریکا در نظر گرفت، گرچه این جوایز به طور مرتب اعطا نمی‌شد و برای مثال در سال ۱۹۵۲ هیچ فیلمی به عنوان بهترین فیلم خارجی معرفی نشد.

همچنین هیچ رقابتی میان فیلم‌های خارجی وجود نداشت و تنها یک فیلم به عنوان برنده جایزه افتخاری بهترین فیلم برگزیده می‌شد. اما از سال ۱۹۵۶ و همزمان با بیست‌ونهمین دوره جوایز اسکار، بخش رقابتی ویژه‌ای برای بهترین فیلم خارجی (غیرانگلیسی) ایجاد شد که تا کنون هر ساله جایزه اسکار بهترین فیلم را به اثر برگزیده اعطاء می‌کند.

برخلاف سایر جوایز اسکار، جایزه اسکار بهترین فیلم انگلیسی به شخصی خاص اعطاء نمی‌شود و گرچه کارگردان اثر آن را دریافت می‌کند اما در واقع جایزه به طور کل متعلق به کشور فرستانده فیلم به آکادمی محسوب می‌شود.

برخلاف دیگر بخش‌های جوایز سینمایی اسکار، جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی (خارجی) اسکار الزامی را برای اکران فیلم‌های این بخش در آمریکا تا پیش از معرفی به آکادمی ایجاد نکرده است، به عبارت دیگر فیلم‌ها برای رقابت برای کسب جایزه بهترین فیلم خارجی نیاز به اکران عمومی در آمریکا ندارند.

از سویی دیگر فیلم‌های حاضر در این بخش باید در کشوری که نمایندگی آن را بر عهده دارد در دوره زمانی که آکادمی آن را تعیین می‌کند حداقل به مدت هفت روز اکران تجاری داشته باشند.

طبق قوانین آکادمی اسکار تمامی فیلم‌های حاضر در بخش بهترین فیلم خارجی باید به زبانی غیر از انگلیسی ساخته شده باشند تا بتوانند در این بخش نامزد کسب جایزه شوند. آکادمی اسکار همواره این قانون را به صورت جدی دنبال می‌کند و فیلم‌هایی که دارای دیالوگ‌های فراوان انگلیسی باشند، از سوی آکادمی اسکار حائز شرایط لازم برای رقابت در بخش بهترین فیلم خارجی شناخته نخواهند شد. البته فیلم‌های صامت و بدون دیالوگ و حتی آثار مستند و انیمیشن نیز واجد شرایط رقابت در این شاخه هستند.

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند موجب عدم احراز صلاحیت یک فیلم برای حضور در بخش بهترین فیلم خارجی شود، نمایش تلویزیونی و یا اینترنتی اثر پیش از اکران عمومی آن است. اتفاقی که در سال ۲۰۰۴ برای فیلم «پرنده آبی» نماینده سینمایی هلند رخ داد.

همچنین طبق قوانین آکادمی اسکار مربوط به بخش بهترین فیلم خارجی، چنانچه کشور ارسال ‌کننده اثر به آکادمی، کنترل هنری کافی بر اثر نداشته باشد، فیلم به احتمال فراوان شرایط رقابت و نامزدی در این بخش را از دست خواهد داد. تا کنون چندین فیلم به این دلیل شانس رقابت در بخش بهترین فیلم خارجی را از دست داده‌اند که از آن جمله می‌توان به فیلم «شهوت، احتیاط» (۲۰۰۷) نماینده سینمایی تایوان در هشتادمین دوره جوایز آکادمی اسکار اشاره کرد که به دلیل تایوانی نبودن عوامل اصلی فیلم و همچنین تعداد کم عوامل تایوانی دخیل در ساخت فیلم از سوی آکادمی اسکار مجوز کسب نامزدی در بخش فیلم‌های غیرانگلیسی(خارجی) را از دست داد.

براساس  قوانین جدیدتر آکادمی اسکار و از سال ۲۰۰۶ (هفتادونهمین دوره جوایز اسکار) فیلم‌های معرفی شده به آکادمی اسکار برای حضور در بخش بهترین فیلم‌ خارجی الزاما نباید به زبان رسمی کشور فرستنده باشند. این مورد پیش از این از حضور چندین فیلم در این بخش جلوگیری شده بود؛ چرا که اکثر دیالوگ‌های فیلم به زبانی غیر از زبان رسمی کشور فرستنده اثر بود، همانطور که فیلم «خصوصی» محصول ۲۰۰۴ ایتالیا به دلیل عربی و عبری بودن دیالوگ‌ها، حائز شرایط حضور در بخش بهترین فیلم خارجی شناخته نشد.

اما با تغییر قانون در سال ۲۰۰۶ کشور کانادا که پیش از این تنها می‌توانست فیلم‌های فرانسوی‌زبان را به آکادمی ارائه کند، شرایط لازم برای معرفی فیلم هندی‌زبان «آب» به عنوان نماینده سینمای کانادا را پیدا کرد و سینمای ایران نیز در سال ۲۰۱۳ فیلم فرانسوی زبان «گذشته» به کارگردانی اصغر فرهای را به عنوان نماینده خود انتخاب کرد.

همچنین تمامی فیلم‌هایی که خواستار حضور در بخش بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار هستند صرف‌نظر از زبان فیلم نباید در خاک آمریکا ساخته شده باشند و از سوی دیگر تمامی کشورها باید نماینده خود را به انتخاب یک سازمان، کمیته و یا هیأتی متشکل از افرادی از بدنه سینما انتخاب کند و اسامی این افراد نیز باید به آکادمی فرستاده شود.

پس از این که تمامی کشورهای نماینده خود را به آکادمی معرفی کردند، نسخه‌ای از تمامی فیلم‌ها با زیرنویس انگلیسی به آکادمی ارسال می‌شود و اعضای کمیته بهترین فیلم خارجی پس از تماشای آثار، با رأی‌گیری پنهان خود در ابتدا فهرست بلند نامزدها متشکل از ۱۰ فیلم و در نهایت فهرست ۵ فیلم به عنوان نامزدهای نهایی این شاخه معرفی می‌کنند

سینمای ایران برای اولین بار در سال  1356 فیلم "دایره‌  مینا" پنجمین ساخته‌  داریوش مهرجویی  را به اسكار معرفی كرد، اما برخلاف تصوراتي که مسوولان سینمای وقت از این فیلمساز داشتند ، توفیقی برای سینمای ایران حاصل نشد. یک سال بعد، از میان آثار سینماگران ایرانی الاصل، هیچ فیلمی از دید هیئت انتخاب شايسته اسکار شناخته نشد تا این که فیلم سینمایی «باد صبا» ساخته‌  «آلبر لاموریس» به عنوان نماینده‌  ایران در سال 1357 راهی آكادمی اسكار شد. بعد از این و در حالی که جشن اسکار مصادف شده بود با پیروزی انقلاب اسلامی، سینمای ایران تا 16 سال نماینده‌ای به اسكار معرفی نكرد تا این که «زیر درختان زیتون» ساخته‌ عباس كیارستمی سومین حضور ایران در اسکار را در سال 1373 رقم زد.

 

 

فیلم هایی که ممکن است برای اسکار 2019 از طرف ایران فرستاده شوند

با توجه به فهرست اکران سینمای ایران در این بازه زمانی یک‌ ساله در مجموع ۶۰ فیلم سینمایی که شامل سه انیمیشن و یک مستند نیز می‌شود واجد شرایط حضور به عنوان نماینده ایران در اسکار پیش رو هستند (تاریخ آغاز اکران این فیلم‌ها در مقابل آنها آورده شده است) اما قطعا با توجه به حضورهای بین‌المللی و اکران جهانی تعداد معدودی از این فیلم‌ها حائز شرایط هستند.

فیلمی که به این مراسم ارسال می‌شود باید حداکثر تا نیمه‌مهرماه امسال یک هفته اکران عمومی داشته باشد و بسیاری از آثاری که می‌توان آنها را گزینه حضور در این مراسم دانست، اکران‌شان را به پایان رسانده‌اند و بسیاری دیگر ممکن است تا آن زمان اکران شوند.

در ادامه فقط نام فیلم‌ها را تیتروار اعلام می‌کنیم.

 

 آینه بغل (۹۶/۹/۱۵)، خالتور (۹۶/۸/۱۰)، زرد (۹۶/۷/۱۲)، بدون تاریخ بدون امضاء (۹۶/۱۱/۲۵)، خفگی (۹۶/۷/۲۶)، ثبت با سند برابر است (۹۶/۹/۱)، خانه دختر  (۹۶/۷/۱۹)،‌ قهرمانان کوچک  (۹۷/۷۱۲)، قاتل  اهلی (۹۶/۹/۱)، دخترعمو و پسرعمو (۹۶/۱۰/۶)، عشقولانس (۹۶/۱۰/۲۰)، ما خیلی باحالیم (۹۶/۱۱/۱۸)،‌ ایتالیا ایتالیا (۹۶/۷/۱۲)، سد معبر (۹۶/۱۰/۶)، حریم شخصی (۹۶/۹/۲۲)، پل خواب (۹۶/۱۰/۲۰)، آذر (۹۶/۹/۸)، خانه کاغذی (۹۶/۹/۲۹)، اسرافیل (۹۶/۱۱/۲۵)، شکلاتی (۹۶/۹/۸)، حقه باز دم دراز (۹۶/۷/۱۹)، صفر تا سکو  (۹۶/۹/۱)، هاری (۹۶/۱۱/۲۵)، فهرست مقدس (انیمیشن) (۹۶/۹/۱۵)، کلیله و دمنه (انیمیشن)  (۹۶/۱۰/۹)، مادری (۹۶/۱۲/۳)، غیرمجاز (۹۶/۸/۱۰)، آزاد به قید شرط (۹۶/۷/۲۶)،‌شنل (۹۶/۷/۲۶)، اشنوگل (۹۶/۹/۱)، وقتی برگشتم (۹۶/۹/۸)،

هزارپا (۹۷/۴/۱۳)، مصادره (۹۶/۱۲/۲۳)، لاتاری (۹۶/۱۲/۲۳)، تگزاس (۹۷/۱/۲۹)،‌ به وقت شام (۹۶/۱۲/۲۳)، لونه زنبور (۹۶/۱۲/۲۳)، فیلشاه (انیمیشن) (۹۶/۱۲/۲۳)، خجالت نکش (۹۷/۲/۱۲)، عصبانی نیستم  (۹۷/۲/۱۲)، چهارراه استانبول (۹۷/۲/۱۲)،‌ دشمن زن (۹۷/۳/۲۳)، خرگیوش (۹۶/۱۲/۲۳)، خاله قورباغه (۹۷/۴/۶)، دارکوب (۹۷/۴/۶)، دلم می‌خواد (۹۷/۳/۲۳)، خوک (۹۷/۲/۱۲)، به وقت خماری (۹۷/۴/۶)، کاتیوشا (۹۷/۵/۳)، دم سرخ‌ها (۹۷/۵/۱۰)، فراری (۹۶/۱۲/۲۳)، تنگه ابوقریب  (۹۷/۵/۱۷)، من دیوانه نیستم (۹۷/۵/۳)،‌ آن سوی ابرها (۹۷/۲/۱۲)، جشن دلتنگی (۹۷/۲/۱۲)، در وجه حامل  (۹۷/۳/۲۳)، شماره ۱۷ سهیلا (۹۷/۳/۳۰)، مرداد  (۹۷/۴/۶)، ناخواسته (۹۷/۳/۲) و شعله‌ور (۹۷/۵/۲۴).

 

فیلم‌های «بدون تاریخ بدون امضاء» به کارگردانی وحید جلیلوند، «عصبانی نیستم» از رضا دُرمیشیان، «سد معبر» ساخته محسن قرایی، «آنسوی ابرها» به کارگردانی مجید مجیدی، «خفگی» به کارگردانی فریدون جیرانی، «خانه دختر» شهرام شاه‌حسینی، «اسرافیل» از آیدا پناهنده، «لاتاری» به کارگردانی محمد حسین مهدویان، «به وقت شام» از ابراهیم حاتمی‌کیا، «خوک» ساخته مانی حقیقی، «فراری» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد، «چهارراه استانبول» از مصطفی کیایی، «دارکوب » به کارگردانی بهروز شعیبی، انیمیشن «فیلشاه» ساخته هادی محمدیان، «دلم می‌خواد» از بهمن فرمان‌آرا، «تنگه ابوقریب» از بهرام توکلی و «شعله‌ور» به کارگردانی حمید نعمت‌الله را می‌توان از شانس‌های اصلی انتخاب به عنوان نماینده اسکار ایران در سال ۲۰۱۹ برشمرد.

البته فیلم‌هایی که در ادامه و تا تاریخ ۸ مهر ۹۷ در سینماهای ایران اکران شوند نیز به فهرست فیلم‌های واجد شرایط انتخاب برای اسکار ۲۰۱۹ اضافه خواهند شد.

آخرین مهلت ارسال و معرفی فیلم‌ها از سوی کشورها مختلف برای رقابت در شاخه بهترین فیلم خارجی اسکار ۲۰۱۹ روز اول اکتبر ۲۰۱۸ (۹ مهرماه) اعلام شده است.

 

 

شانس های برتر اسکار

به وقت شام

حاتمی‌کیا فیلمسازی است که سبک فنی کارها و قصه‌گویی‌اش نسبت به اکثر فیلمسازان ایرانی، شباهت بیشتری به سینمای آمریکا دارد اما او با اینکه خیلی علاقه داشت آخرین اثرش مخاطب جهانی داشته باشد، تا به حال هیچ‌وقت اهل حضور در فستیوال‌های خارجی نبوده است. شاید «به وقت شام» طلسم حضور حاتمی‌کیا را در مراسم‌های جهانی بشکند؛ ولی بعید است که رویکرد سیاسی فیلم به مذاق اهالی آکادمی خوش بیاید.

 

مغزهای کوچک زنگ‌زده

هومن سیدی در بین سینماگران ایرانی به تکنیک بالا مشهور است اما چنین موردی بیشتر از آنکه نشان‌دهنده قوت تکنیکی این فیلمساز باشد، نشان می‌دهد که سینمای ایران، به‌خصوص در میان نسل جدید فیلمسازانش، دچار ضعف‌های جدی تکنیکی است. فیلم هومن سیدی شاید از لحاظ فرم و تکنیک برای اهالی سینمای ایران اثر جالبی باشد اما ارسال آن به مراسم آکادمی مثل فرستادن زیره به کرمان است!

 

بدون تاریخ بدون امضا

دومین فیلم وحید جلیلی اگرچه در نسبت با اثر اولش آنقدرها شاهکار به حساب نمی‌آمد اما اثر ضعیفی هم از آب

در نیامده بود؛ ولی نکته‌ای که درباره ارسال این اثر به اسکار جلب توجه می‌کند، غیر از تصویری که از ایران نشان داده و اساسا ممکن است مانع ارسالش به چنین مراسمی بشود، تلخی بیش از حد آن است. آمریکایی‌ها معمولا به پایان خوش یا قهرمانانه عادت دارند.

 

بمب؛ یک عاشقانه

تمایل به فیلم ساختن در حال و هوای دهه60، چند سالی است که بین ایرانی‌ها خیلی بالا گرفته و بمب هم متاثر از چنین فضایی جلوی دوربین رفته است. به عبارتی تم عاشقانه فیلم و ارتباط آن با جنگ به قدری در جلب توجه از مخاطبان ایرانی موثر نبوده که نوستالژی ‌بازی آن با دهه60 موثر بوده است. ولی باید توجه داشت که اعضای آکادمی اسکار با دهه 60 ایران نوستالژی ندارند.

 

خوک

سینمای آمریکا به هیچ‌وجه مثل سینمای ایران اهل خودزنی نیست. اینکه یک فیلم آمریکایی زیرساخت‌های سینمایی این کشور را زیر سوال ببرد، معمولا توسط لس‌آنجلسی‌ها مورد استقبال قرار نگرفته؛ «خوک» مانی حقیقی این کار را با سینمای ایران می‌کند. البته ممکن است آمریکایی‌ها از دیدن این چیزها در سینمای یک کشور دیگر به اندازه کشور خودشان عصبانی نشوند، اما ابزورد بودن فیلم حقیقی احتمالا به کام چنین مخاطبانی خوش نخواهد آمد.

 

فراری

فیلم علیرضا داودنژاد ممکن است در جشنواره‌هایی مثل شیکاگو یا مونترال مورد توجه بخشی از مخاطبان آمریکای شمالی قرار بگیرد اما در حدی نیست که بتواند در اسکار هم توجهات را به خودش جلب کند.

احتمال اینکه فیلم داودنژاد جزء فهرست اولیه نامزدهای ایران برای ارسال به اسکار قرار بگیرد خیلی بالاست، ولی در آن صورت خود کارگردان هم می‌داند که چنین اتفاقی برای تکریم فیلم او بوده و نماینده نهایی ایران برای ارسال به جشن آکادمی، هر فیلمی باشد، «فراری» نخواهد بود.

 

دارکوب

«دارکوب» تلخ است اما سیاه‌نمایی نمی‌کند. این فیلم برای دیده شدن در مجامع بین‌المللی اثر نامناسبی نیست و ترسی از این بابت وجود ندارد که چهره ایران را عقب‌افتاده و آشفته نشان بدهد؛ اما موضوع آن و نوع پرداخت فیلم به چنین موضوعی، آنچنان نیست که باعث شود اعضای آکادمی اسکار آن را منتخب خودشان قرار بدهند. به هر حال از ساختار فیلم مشخص است که بهروز شعیبی هنگام ساخت آن حتی نیم‌نگاهی به جشن‌ها و جشنواره‌های آن سوی آب نداشته است.

 

لاتاری

کارگردانی این فیلم شباهت خاصی به آثار آمریکایی ندارد اما داستان آن به‌شدت شبیه فیلم‌های آمریکایی است. قهرمان‌های فردگرا که فراتر از قانون عمل می‌کنند و دست به کار قتل و... می‌شوند، در سینمای آمریکا به وفور قابل احصا شدن هستند و «لاتاری» هم داستانی از همین جنس دارد. اما نکته‌ای در این فیلم هست که مطلقا مانع حضور آن در جشن آکادمی می‌شود؛ امکان دارد خیلی‌ها اکران این فیلم در آمریکا را اعلام خصم با کشورهای منطقه تلقی کنند.

 

آن سوی ابرها

مجید مجیدی یک فیلمساز جشنواره‌ای است اما یک بار تا نامزدی جشن اسکار هم پیش رفت و ظاهرا قرار نیست کسی این سابقه را فراموش کند. او هنوز هم هروقت که فیلمی ساخته باشد، اصلی‌ترین گزینه سینمای ایران برای حضور در جشن آکادمی قرار می‌گیرد و امسال هم «آن سوی ابرها» ممکن است چنین موقعیتی ایجاد کند. البته فیلم مجیدی می‌تواند نماینده هندوستان در جشن آکادمی هم باشد که این بستگی به طرف هندی قضیه دارد و اینکه آیا هندوستان امسال فیلم مهم‌تری برای ارسال به اسکار دارد یا خیر.

 

شعله‌ور

«شعله‌ور» یک فیلم آرام و عمیق است که ویژگی‌های مثبت بسیاری دارد اما کارگردان آن تا به حال چندان اهل حضور در جشنواره‌های خارجی نبوده است. داستان یک مرد که در میانسالی فکر می‌کند در زندگی به جای خاصی نرسیده است و دچار یک‌سری بحران‌های روحی در این زمینه شده، در سینمای آمریکا هم بی‌سابقه نیست اما به درستی نمی‌شود تشخیص داد که این شباهت به آثار آمریکایی می‌تواند در مراسم اسکار به نفع «شعله‌ور» باشد یا به ضرر آن.

 

تنگه ابوقریب

«تنگه ابوقریب» شاید بهترین شانس ایران برای حضور در جشن آکادمی سال ۲۰۱۹ اسکار باشد. البته اینکه اعضای آکادمی چنین فیلمی را جزء نامزدها قرار بدهند یا نه، مساله‌ای نیست که به راحتی قابل پیش‌بینی باشد اما می‌توان مطمئن بود که از بین فیلم‌های ایرانی امسال، اثری که هم بتواند نظر شورای ارسال فیلم ایرانی به اسکار را تامین کند و هم برای آمریکایی‌ها بدیع و چشمگیر باشد، همین فیلم است. اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، این اولین حضور سینمای دفاع مقدس در مراسم اسکار و به‌طور کل اولین حضور جدی یکی از آثار این ژانر در مجامع هنری بین‌المللی است.

 

 

انتخاب منطقی تر

هیئت داوران تا حدود یک ماه دیگر فرصت دارند تا فیلم نماینده ایران را به آکادمی اسکار معرفی کنند. شاید در این میان فیلم های لاتاری، به وقت شام، مغزهای کوچک زنگ زده و تنگه ابوقریب که در ایران نیز مورد اقبال بیشتری قرار گرفتند انتخاب منطقی تری باشند.

فیلم امسال اصغر فرهادی که از دایره انتخاب ایرانی های خارج است زیرا بنا بر این شده است که از جانب کشوراسپانیا به آکادمی فرستاده شود که البته بعید به نظر می رسد توفیقی به همراه داشته باشد.

اما از میان فیلم هایی که در پاراگراف گذشته از آن ها نام برده شد بهتر است یک تصمیم منطقی گرفته شود. در همین باب باید راجع به نکات منفی هرکدام از این آثار در رقابت اسکار یاد آوری هایی صورت گیرد.

به وقت شام با توجه به محتوای ضد تروریستی و افشاگرانه ای که دارد بعید میرسد در آکادمی اسکار که دست های سیاسی پشت پرده اش بر همگان عیان است مورد توجه قرار گیرد.

لاتاری با یک فیلمنامه قهرمانی و زعم عده ای از منتقدین فانتزی در عرصه های بین المللی از جذابیتی برخوردار نخواهد بود. با توجه به اینکه مهمترین اتفاق لاتاری یک صنعت مرسوم در دنیای غرب شناخته شده است فیلم نامه هم نیاز به توضیحات زیادی دارد تا مورد فهم داوران قرار گیرد.

مغزهای کوچک زنگ زده هم به همین شکل است. ساختار فیلم و لوکیشن های نادر که برای خود ایرانی ها هم چندان آشنا نیست موجبات اینکه داوران اسکار درک صحیحی از اتفاقات فیلمنامه را نداشته باشند پیش می آید. سبک تگزاسی اتفاقات مغز های کوچک زنگ زده نیز آنچنان نا مانوس است که شاید هیئت داوران ایرانی را به تردید بیاندازد.

اما تنگه ابوقریب ظاهرا علاوه بر محتوای شریف و ساخت فنی، در مقایسه با آثاری که مطرح شد از نمره منفی کمتری برای حضور در آکادمی اسکار برخوردار است.

انتهای پیام

اتاق خبر انتها

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
x