چهارشنبه, 23 آبان 1397 :: Wednesday, 14 November 2018
کد خبر: 129841

لحظه به لحظه با ششمین روز از جشنواره فیلم فجر

در گزارش پیش رو به آنچه که در ششمین روز از جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت گذشت اشاره خواهیم کرد.
لحظه به لحظه با ششمین روز از جشنواره فیلم فجر به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24

طبق جدول نمایش فیلم‌ها در سینمای مطبوعات، در ششمین روز از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های "سرو زیر آب" به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر ،"تنگه ابوقریب" به کارگردانی بهرام توکلی و فیلم "اتاق تاریک" به کارگردانی روح‌الله حجازی به نمایش درخواهد آمد. سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از 13 تا 22 بهمن با نمایش 22 فیلم سینمایی، 2 فیلم مستند و یک انیمیشن برای اهالی رسانه و هنرمندان در پردیس ملت در حال برگزاری است.

در گزارش پیش رو به آنچه که در ششمین روز از جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت گذشت اشاره خواهیم کرد.

 

 

سرو زیر آب

سرو زیر آب فیلمی به کارگردانی و نویسندگی محمد علی باشه آهنگر و حامد باشه آهنگر، و تهیه‌کنندگی سید حامد حسینی، محصول سال ۱۳۹۶ است.

فیلم سینمایی «سرو زیر آب» که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری و شهرداری تهران ساخته شده است به موضوع شهدای گمنام می‌پردازد. نخستین نمایش این فیلم در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بود.

«سرو زیر آب» ششمین ساخته سینمایی محمدعلی باشه آهنگر و بعد از فیلم «ملکه» است که فیلمبرداری آن در تهران، میبد، روستای مزرعه کلانتر در یزد، لرستان، روستای سپید دشت در لرستان و دزفول انجام شده بود.

 

 

نشست خبری با طعم آژیر خطر

نشست خبری سینمایی سرو زیر آب با حضور محمد علی باشه آهنگر (کارگردان)، سید حامد حسینی (تهیه کننده)، حامد آهنگر (فیلمنامه نویس)، علیرضا زرین دست (فیلمبردار)، عباس بلوندی (طراح صحنه و لباس)، حمید باشه آهنگر (تدوینگر)، امیرحسین قاسمی (صدا گذار) و همچنین بازیگران این کار مسعود رایگان، مینا ساداتی، رضا بهبودی، مهتاب نصیرپور، ستاره اسکندری و سیاوش چراغی پور برگزار شد.

باشه آهنگر در مورد روایت این فیلم گفت: میشود فیلمنامه را هر جوری نوشت و جراحتهای را برای برخی غلیض تر و یا رقیق تر کرد. قصه اصلی ما چون معراج الشهدا است که این اتفاقات در آن می افتد باید قسمتهایی حتماً نمایش داده می شد.

02.jpg

وی در مورد احتمال عوض کردن ژانر کاریش گفت: سال 90 تا 95 که این فیلم را ساختم اتفاقات مختلفی برای من افتاد و حتی ویس جلویم گذاشتند تا ببینند من ملیت را بیشتر قبول دارم یا شیعه را... 16 بار این فیلم نامه بازنویسی کردیم که کار بسیار سختی است. امیدوارم شش سال شش سال نخواهم فیلم بسازم. از مخاطبان البته تشکر میکنم که به من قوت قلب میدهند.

این کارگردان در مورد طولانی شدن ساخت این فیلم گفت: این کشور برای همه است. من سالها پیش بحث قومیتها را مطرح کردم که کاملا به امنیت ملی مرتبط است. شهدای زرتشتی نسبت به جمعیتشان از شهدای شیعه بیشتر هستند. ما شهید کلیمی مسیحی زرتشتی و حتی بهایی داریم. به من در این فیلم فشار می آوردند که زرتشتیان را بردار و اهل سنت را بگذار. مثلاً یکی از اشکالاتی می‌گفتند این بود: در سکانس هور در فیلمنامه نوشته شده بود پیکرها را با طناب به هم میبندند ولی جایی به من گفتند شما مثل فلان میخواهید اینها را به هم ببندید. من به آنها گفتم اگر یک سکانس کارگردانی کرده باشید میبینید که در شب در مه و فضای شیمیایی در آب متوجه میشدید من این طناب دیده نمیشود و گفتم طناب نبندم از چه چیزی استفاده کنم، گفتند از روبان.

آهنگر در مورد اسپانسرهای این فیلم گفت: بسیاری از بخشهای خصوصی ما ابتدا پولهایشان را از بخش دولتی گرفتند و آرام آرام رشد کردند. من آرزویم است که در بخش خصوصی تهیه کنندگان دلشان به فیلمنامه های من گرم شود.

این کارگردان در مورد بخش هایی از فیلمنامه که در مورد کشتار مکه در دهه 60 هم گفت: فیلمنامه قبل از فاجعه منا نوشته شده بنابراین اشاره به حادثه مکه به خاطر اتفاقات منا نبود.

حسینی راجع به هزینه این فیلم و اسپانسرهای چندگانه اش گفت: این فیلم با توجه به هزینه هایی که در سال های اخیر برای فیلمهای دفاع مقدسی شده خیلی گران نشده است. اعتقاد دارم با توجه به اشل فیلم و اینکه برای مثال 9 هزار متر دکور ساختیم خیلی ارزان فیلم ساختیم. ما قطار را در یک کوچه 12 متری آوردیم . زمان پیش تولید و مقدمات آماده شدن بودجه طولانی شده ولی زمان تولید خیلی منطقی بوده است.

ساداتیان با اشاره به اینکه در این سالها همیشه پیشنهادات بازیگری او با بابک حمیدیان از سوی کارگردانان بوده است گفت این موضوع کم کم ما را هم دارد ناراحت میکند.

از حاشیه های این فیلم به صدا درآمدن آژیر خطر در سالن بود که گویا بر اثر دود سیگار اتفاق افتاده بود.

 

 

تنگه ابوقریب

فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» هشتمین ساخته بهرام توکلی در بخش سودای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. «تنگه ابوقریب» روایتی است از دفاع گردان عمار در برابر لشکرکشی رژیم بعث به فکه و شرهانی. بنا به گفته ی جمال ساداتیان، «تنگه ابوقریب» پدیده جدیدی در سینمای ایران و ژانر دفاع مقدس است. بهرام توکلی، فیلم های «من دیه گو مارادونا هستم»، «بیگانه»، «آسمان زرد کم عمق»، «اینجا بدون من»، «پرسه در مه»، «پابرهنه در بهشت» و ... را کارگردانی کرده است.

 

03.jpg

خلاصه داستان های فیلم:

– 21 تیرماه 1367 روز خاصی است در تاریخ هشت سال دفاع مقدس.

- در ٢١ تیرماه ١٣۶٧، حمله وسیعی سراسر جبهه جنوب را درگیر می کند، یکی از نقاط حساسی که دشمن قصد عبور از آن و رسیدن به شهرها و جاده های کلیدی ایران را دارد تنگه ابوقریب است؛ تنگه ای که نام و خاطره اش در میانه تاریخ رسمی روزهای پایانی جنگ گم شده ... تنگه ای که محل مقاومت افراد گردان عمار بود.

 

عوامل فیلم:

کارگردان، نویسنده: بهرام توکلی/ تهیه کننده: سعید ملکان/ طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی/ صدابردار: رشید دانشمند/ طراحی و ترکیب صدا: امیرحسین قاسمی/ مدیر تولید: محمدرضا منصوری/ برنامه‌ریز: علی مردانه/ دستیار اول کارگردان: محمد عسگری/ جانشین تولید:کیومرث عباسی/ مشاور رسانه‌ای:علی مرادخانی/ عکاس: محمد بدرلو/ محصول سازمان هنری رسانه ای اوج

بازیگران: جواد عزتی, امیر جدیدی, حمیدرضا آذرنگ, علی سلیمانی, قربان نجفی, مهدی قربانی, یداله شادمانی, بانیپال شومون، میلاد یزدانی و مهدی صباغی

 

 

نشست خبری فیلم شریف "تنگه ابوقریب"

نشست رسانه ای سینمایی تنگه ابوقریب با حضور عوامل این اثر بهرام توکلی (کارگردان)، سعید ملکان (تهیه کننده)، میثم مولایی (تدوین)، حامد ثابت (آهنگ ساز)، محسن روزبهانی (جلوه های ویژه و بصری)، امیر حسین قاسمی (صدا گذار) و بازیگران جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ، امیر جدیدی، مهدی قربانی، مهدی پاکدل و علی سلیمانی برگزار شد.

توکلی با اشاره به مستندهای جنگی به عنوان بهترین منبع برای فیلم گفت: حتما فیلمهای جنگی در ذهن فیلمسازان ته نشین شده ولی در ذهن من یک فیلتری بود که اینها را با توجه به بومی بودن استفاده میکرد.

این کارگردان در مورد حرکتهای زیاد دوربین گفت: طراحی آن فضا برای نزدیک شدن به یک حالت مستند گونه بود. طبیعی است که از ویژگی های جنگ همین تکانها باشد. روز 21 تیر 67 آنقدر مهم است که فقط سه رمان راجع به آن نوشته شده است. ما تمرکزمان روی حرکت گردان عمار بود و البته یک برداشت آزاد از این ماجرا داشتیم چرا که مستند نمیساختیم.

وی در مورد فیلمبرداری این اثر گفت: نوع دوربین تفاوتی نکرد و در اوج التهاب به پایان میرسد و این موضوع باید به مخاطب منتقل شود.

04.jpg

توکلی دلیل کمرنگ بودن موسیقی در فیلم را نزدیک شدن بیشتر مخاطب به صحنه ها دانست و در مورد نگاه تاریک به جنگ گفت: جنگ واقعا موضوع تاریکی است و من نیز تلاش کردم این را نشان دهم.

وی با تاکید بر اینکه سینمای ایران به تهیه کننده آرتیست و کسی که دلش برای کار بتپد گفت: قوت همه گروه آقای ملکان بود که واقعا آرتیست است. این کارگردان با اشاره به اینکه سینمای مستقل در ایران وجود ندارد گفت: دلایل این امر پنهان است.

روزبهانی راجع به جلوه های ویژه این فیلم گفت: این اثر تماماً سکانس پلان بود و کار بسیار سخت بود. اما خوشبختانه در این کار ما آرامش زیادی داشتیم که متاثر از پشت صحنه خوب می شد.

ملکان راجع به قصه این فیلم گفت: ماجرای گردان عمار مانند صدها ماجرای دیگر در جبهه هنوز پنهان است. این موضوع در ذهن من بود تا با آقای توکلی مطرح کرده و تحقیقاتش را شروع کردیم. گردان عمار خیلی در این زمینه به ما کمک کردند.

این تهیه کننده همچنین با تایید اینکه بر روی اکران خارجی این فیلم در حال کار شدن است گفت: ما برآورد اولیمان برای ساخت این فیلم 5 میلیارد تومان بود و اندکی بیشتر از این مقدار شد.

ملکان مخاطب این فیلم را همه اقشار جامعه با تمرکز بر جوانان عنوان کرد و تاکید کرد برای اکران برنامه های ویژه ای در نظر گرفته اند.

 

 

 

اتاق تاریک

«اتاق تاریک» پنجمین فیلم بلند سینمایی روح الله حجازی است که وی تهیه کنندگی آن را نیز برعهده دارد. این اثر سینمایی داستان فرهاد و هاله است که فصل جدید زندگی خود را آغاز کرده‌اند و این سرآغاز تغییرات دیگری است که آنها را در مواجهه با مسایل جدیدی قرار می‌دهد.

05.jpg

در این فیلم بازیگرانی چون ‌ساره بیات، ساعد سهیلی، امیررضا رنجبران، مروارید کاشیان، محمد امامی، رضا احمدی، ژیلا دایی با معرفی سید علیرضا میرسالاری حضور دارند.

 

 

فیلم پرحاشیه؛ نشست خبری پرحاشیه

نشست رسانه ای سینمایی اتاق تاریک با حضور عوامل این فیلم سید روح الله حجازی (کارگردان)، کارن همایونفر (آهنگساز)، عباس عباسی (چهره پرداز)، پیمان شادمانفر (مدیر فیلمبرداری)، بهادر حسین زاده (طراح صحنه)، رضا شهبازی (تدوینگر)، امیر حسین قاسمی (صدا گذار) و بازیگران ساعد سهیلی، مروارید کاشیان،  ژیلا دانی، امیر رضا رنجبران و سید علیرضا میرسالاری برگزار شد.

حجازی در این نشست با تاکید اینکه فیلم پایان بندی مناسبی دارد و اصطلاحاً پایان باز نیست در مورد لحظات خنده دار این سینمایی گفت: من این لحظات را در فیلمهای قبلی ام هم داشتم. من اسمش را کمیک نمیگذارم بلکه لحظاتی آشنا هستند که بیننده با آن همذاتپنداری میکند.

06.jpg

وی با اشاره به مسئله ای که دارد و دیالوگهای واقعی که بین او و فرزندش اتفاق می افتد گفت: به خاطر مسائل ممیزی نمیتوان یک سری مسائل را اساساً مطرح کرد و فیلمساز باید به یک زبانی برسد تا بتواند دغدغه خود را بیان کند. سعی کردم مسئله تجاوز در این فیلم در سطح نماند. کودک بازیگر ما از بین بیش از 200 بچه انتخاب شد. کار با بچه خیلی سخت است من سر کار با بچه سر و کله میزدم و وقتی هم به خانه میرفتم با چه خودم سر و کله میزدم. برخی صحنه ها البته مثل سکانس حمام کلک است و بعدا روی آن صدا گذاری شد.

حجازی با انتقاد از برخی صحبتها در مورد فیلم گفت: سابقا برخی رسانه ها مظلوم را نقد میکردند و امروز تکنیک را نقد میکنند. مشکل بعضی مجموعه ها این است که با مردم فاصله دارند و فکر میکنند اینگونه فیلم نمیتواند با مردم ارتباط بر قرار کنند در حالی که من واکنش های مردم را میبینم که این سینمایی را دوست دارند.

شادمانفر در مورد تفاوتهای این فیلم با مغزهای کوچک زنگ زده گفت: این فیلم بر خلاف مغزها دوربین کاملا ثابت بود.

سهیلی یکی از جذابیتهای این فیلم را برای خود تجربه پدر بودن و همچنین همسری بزرگتر از خود عنوان کرد.

انتهای پیام

اتاق خبر انتها

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
x